Συναισθηματικό φαγητό / Στρες

🔍Το άγχος/ στρες είναι μία απόλυτα φυσιολογική βιοχημική αντίδραση του σώματος μας σε κάποια απειλή/κίνδυνο, όπως την αντιλαμβάνεται ο καθένας μας. 

🔍Το άγχος, επηρεάζει την ορμονική μας κατάσταση, την υγεία μας αλλά και την ποιότητα της διατροφής μας.

🍴Οι αλλαγές στην όρεξη σε περιόδους στρες εμφανίζονται είτε με μειωμένη όρεξη ή με έντονο αίσθημα πείνας, είτε με έντονες λιγούρες. Έτσι καταφεύγουμε στο φαγητό σε ώρες που κανονικά δεν θα τρώγαμε.

🥕Αναζητάμε τρόφιμα που θα μας δώσουν απόλαυση, χαλάρωση, τα οποία έχουμε συσχετίσει με κάποιο ευχάριστο συναίσθημα και θέλουμε να το ξανανιώσουμε. Αφού όμως τα καταναλώσουμε, εμφανίζονται ενοχές και μπορεί πολύ εύκολα να οδηγηθούμε σε έναν φαύλο κύκλο κατανάλωση φαγητού για να αισθανθούμε καλά – ενοχές.

‼️Το να μάθουμε να ξεχωρίζουμε την πραγματική από τη συναισθηματική πείνα δεν είναι δύσκολο: η συναισθηματική πείνα συνήθως είναι πολύ επιλεκτική, συνοδεύεται από μια γενικότερη ανησυχία, δε σταματάει όταν χορταίνουμε και οδηγεί σε τύψεις. ‼️Ωστόσο, ακόμα και αν την αναγνωρίζουμε χρειάζεται πολλή εξάσκηση στο να μάθουμε να σταματάμε και να βρίσκουμε εναλλακτικές σε αυτά που πραγματικά μας απασχολούν.

✅Ανακάλυψε τους λόγους-συναισθήματα που σε ωθούν να φας χωρίς να πεινάς. Αυτοί μπορεί να είναι, θυμός, άγχος, πλήξη, μοναξιά, στενοχώρια ή & χαρά, ενθουσιασμός, συγκίνηση κλπ.

 Αυτό που θα σε βοηθήσει είναι να κρατήσεις ένα ημερολόγιο διατροφής-συναισθημάτων.

✅1Αφού ανακαλύψεις τα αίτια που σε οδηγούν στο συναισθηματικό φαγητό, βρες άλλους τρόπους να «ταΐζεις» τα συναισθήματά σου όπως:

➡️Πάρε τηλέφωνο κάποιον που σε καταλαβαίνει & σε κάνει να αισθάνεσαι καλά.

➡️Κάνε μία δραστηριότητα που σου αρέσει (διάβασε ένα βιβλίο, δες μία ταινία)

➡️Βάλε την αγαπημένη σου μουσική  ή πήγαινε για περπάτημα.

➡️Κάνε ένα ζεστό μπάνιο και χαλάρωσε.

✅Γράψε σε ένα χαρτί τα συναισθήματα/καταστάσεις που σε ωθούν να φας χωρίς να πεινάς & μία λίστα με τους τρόπους που πιστεύεις ότι θα μπορούσες εσύ να διαχειριστείς αυτές τις καταστάσεις χωρίς να φας.

✅Μαθέ να κάνεις παύση όταν σε πιάσει έντονη επιθυμία να φας χωρίς να πεινάς. Επειδή είναι αυτόματο και ασυνείδητο, συνήθως βοηθάει όταν δίνεις λίγο χρόνο στον εαυτό σου πριν αποφασίσεις να φας. Μην σκεφτείς «δεν θα το φάω» (το απαγορευμένο είναι δελεαστικό), αλλά «ας περιμένω 5 λεπτά και θα το φάω μετά». Όσο περιμένεις, σκέψου πως αισθάνεσαι. Ακόμα και εάν τελικά το φας θα έχεις καταλάβει καλύτερα γιατί το έκανες.

✅ Μάθε να αποδέχεσαι τα όλα τα συναισθήματά σου. Μπορεί να νομίζεις ότι το πρόβλημά σου είναι ότι δεν έχεις έλεγχο στο τι τρως, αλλά το πραγματικό πρόβλημα είναι ότι δεν μπορείς να διαχειριστείς τα πραγματικά σου συναισθήματα (τα αποφεύγεις τρώγοντας). ⏳Μπορεί να φοβάσαι να βιώσεις αρνητικά συναισθήματα, αλλά η αλήθεια είναι ότι όταν δεν καταπιέζουμε τα συναισθήματά μας, η έντασή τους μειώνεται σχετικά γρήγορα και σταματούν να μας απασχολούν συνεχώς. 

💡Επιπλέον, όταν αποδεχτείς τα πραγματικά σου συναισθήματα, θα μπορέσεις να αναγνωρίσεις τους φόβους & τις επιθυμίες σου, τις καταστάσεις που σε ενοχλούν & τα πράγματα που θα σε κάνουν χαρούμενο.

❤️Μην ξεχνάς ότι το φαγητό είναι όντως ένας τρόπος  για να νιώσουμε καλύτερα και ένα μέσω για να δείξουμε την αγάπη μας! Μην είσαι τόσο αυστηρός με τον εαυτό σου εάν τρως συναισθηματικά που και που! Προσπάθησε να αποφύγεις την κατάχρηση αυτού και να βρεις την ισορροπία σου❤️

🆘Εάν προσπαθήσεις και διαπιστώσεις ότι χρειάζεσαι βοήθεια, ζήτησε την από έναν ειδικό σε θέματα ψυχολογίας & διατροφής.